niedziela, 8 marca 2015

Szlachta polska

Witam Was kochani!

Ostatnio otrzymałam od was mnóstwo maili, które w większości dotyczyły szlachty polskiej. Pytaliście głównie o zachowania i cechy charakterystyczne. Postanowiłam więc spełnić Wasze prośby i poświęcić dzisiejszy post opisowi szlachty polskiej.

                                                                                                                                                                                        [Link]

Przebywając w Soplicowie, często obserwowałam zachowanie szlachty podczas różnych uczt oraz spotkań. Dużo dowiedziałam się również z opowiadań.
Zdecydowanie jedną z najważniejszych cech charakterystycznych dla szlachty polskiej jest odwaga. Wielu szlachciców bez wahania brało udział w walkach o niepodległość Polski. Nie każdy byłby w stanie dzisiaj zrobić to samo dla swojej ojczyzny. Wielu z nich ratowało również życie innym Polakom, jednym z nich był właśnie Maciej Dobrzyński, który wrócił na pole bitwy, by zabrać stamtąd ciężko rannego szlachcica Pocieja. Jest to, jak dla mnie, najwłaściwszy przykład obrazujący odwagę, jaką posiadali szlachcice.
Mówiąc o szlachcie nie mogę również zapomnieć o patriotyzmie! Prawie każdego szlachcica przesycała miłość do ojczyzny i całego narodu. Bez wahania stawali w obronie kraju, podtrzymywali polskie tradycje oraz religię, wyznawali swoją miłość wobec całego narodu polskiego.
Jednak polska szlachta posiadała również wady, do których należały m.in. kłótliwość, porywczość oraz lekkomyślność. Te cechy wynikały głównie z chęci walki o niepodległość ojczyzny.
Szlachta charakteryzowała się również pieniactwem, samowolą, bezmyślnością oraz niechęcią do zgody. Potwierdza to m.in. wieloletnie spory o zamek oraz kłótnie jakże śmiesznych postaci Asesora i Rejenta.
Jednak moim zdaniem pomimo wielu wad, jakie posiada polska szlachta, zalety, którymi się charakteryzuje, przysłaniają ogrom jej negatywnych zachowań.

Czekam na wasze przemyślenia na ten temat!

Zosia



Pan Tadeusz, A. Mickiewicz, Ks. VII, w. 200-246
                                                Ks. IX, w. 205-211


1 komentarz:

  1. Ja sam szlachcicem się urodziłem
    I od bójek nie stroniłem.
    To jednemu przywaliłem,
    A drugiego kijem biłem.

    OdpowiedzUsuń